Tratamentul acustic este probabil cel mai ieftin mod de a-ți îmbunătăți sunetul studioului tău, la modul ce mai serios cu putință! Pentru prețul unui microfon Shure ’57 poți construi în jur de 5 panouri fonoabsorbante de bandă largă și îți poți îmbunătăți acuratețea monitoarelor semnificativ, acest lucru contribuind activ la calitatea mix-ului și master-ului final.
Cea mai mare problemă într-o încăpere sunt frecvențele joase, acesta fiind și motivul pentru care “capcanele de bași” (“bass traps”) sunt atât de importante. Practic, capcana de bass este un tampon mare făcut dintr-un material ce absoarbe sunetul. În acest sens se poate folosi fără probleme un pachet de izolație din vată minerală bazaltică, fără a fi nevoie să apelăm la nume sonore de produse prefabricate din spumă poliuretanică de joasă densitate (burete). Poți la fel de bine să pui câte 2 pachete de vată minerală bazaltică, unul peste celălalt, în fiecare colț al camerei și ai rezolvat problema frecvențelor joase incontrolabile, cu aproximativ 150RON/colț.
Desigur, poate fi incomod să ții vreo 8 pachete de vată minerală bazaltică în studio, pur și simplu, așa că mai jos vă vom detalia cât de simplu, rapid și ieftin puteți rezolva această problemă de acustică dacă aveți și un pic de îndemânare.
E bine de știut că până și o canapea sau un fotoliu tip “pară” poate absorbi o anumită plajă de frecvențe joase și poate adăuga un loc de relaxare al camerei – este oarecum o gratuitate dacă există prin casă și se potrivește și poate fi un obiect multifuncțional în acest caz.
Astfel, cu aproximativ 1000-1200 RON poți aduce o cameră de dimensiuni medii într-o formă acustică de invidiat. Fă-o! Va aduce un plus de acuratețe sunetului, acuratețe pe care nici o altă aparatură nu-l va aduce. In această direcție există o “ierarhie” a sunetului:
1. Sursa – performanțele și tonul instrumentelor sunt de neînlocuit
2. Camera – spațiul acustic în care înregistrați ar trebui tratat pentru a evita reflexiile de sunet directe și problemele de rezonanță
3. Inginerul – persoana care poziționează microfoanele și care ascultă cu atenție, ajustând tonurile înregistrării; el este un personaj cheie pentru captarea unui sunet puternic
4. Echipamentul – fie că o credeți sau nu, acesta este ultimul de pe listă! De ce? Pentru că atunci când o reprezentație bună este înregistrată de un inginer de sunet cu experiență, într-un spațiu cu acustică bună, înregistrarea va SUNA BINE!
Unul dintre cele mai ușoare proiecte de studio – și cel care vă va aduce cele mai evidente beneficii auditive – este construirea câtorva atenuatoare de scară largă.
Ramele de lemn sunt ușor de construit iar costul materialelor este redus. Costul/bucată se ridică în jurul sumei de 50-60 RON, fără a pune la socoteală mâna de lucru.
Veți avea nevoie de:
- – lemn pentru rame (vom detalia dimensiunile mai jos)
- – vată minerală bazaltică (recomandăm FIBRANgeo B090 –special pentru fonoizolații; vata de sticlă nu atenuează sunetul cu eficiență datorită densității scăzute)
- – adeziv pentru lemn, capsator și capse de lemn
- – material textil pe care îl puteți alege după bunul plac
Pentru a pica pe dimensiunile de mai sus trebuie să țineți cont atunci când achiziționați și cereți debitarea lemnului, de grosimea lui. Aceasta se va adăga la lungime și în loc să aveți o latură de 1200mm, veți avea, spre exemplu, 1210mm dacă lemnul are grosimea de 10mm.



Este un proiect cu adevărat simplu!

Plăcile de vată trebuie forțate un pic în rame, dacă măsurătorile sunt corecte, datorită micilor abateri ce pot apărea în timpul procesului de construcție al ramelor. Oricum, acest lucru e benefic și oricum mai bun decât să avem un spațiu mai mare în care plăcile s-ar putea mișca. Nu e nevoie să lipiți plăcile decât dacă vă hotărâți să prindeți aceste panouri pe tavan. În acest caz trebuie avută mare grijă la întreg procesul de construcție pentru că de pe tavan pot pica și pot afecta atât echipamentul din studio cât și pe dumneavoastră. Recomandăm ca acest proces să se facă în prezența unui specialist care știe să asigure așa ceva pe tavan.

În exemplul de față s-a lăsat un gol pe spatele panoului pentru cazul în care acesta ar trebui agățat pe perete, astfel nemaifiind nevoie să se găurească materialul textil. Dacă vă este teamă că vata va genera praf ce ar putea ieși prin această fantă puteți acoperi întregul spate al panoului. Pentru acest lucru nu este nevoie decât să folosiți mai multă pânză.
Plăcile de FIBRANgeo B090 sunt foarte ferme și au autoportanță, caracteristici care înlătură posibilitatea de generare de praf și/sau fibre dacă acestea nu sunt scuturate, bruscate sau supuse unor eforturi mecanice.
Secretul unui aspect profesional al panourilor constă în faptul ca materialul textil să fie bine întins și securizat prin capsare pentru a nu apărea pe suprafață încrețituri.

Este mai important să avem o împăturire corectă decât să folosim multe capse. Acest aspect nu va avea vreun impact asupra modului în care panoul absoarbe sunetul însă la final vom avea un rezultat cu aspect profesional.

Mai sus câteva dintre panourile terminate și pregătite pentru a fi montate în studio.
În exemplul de mai sus s-au făcut și câteva panouri de 150mm – acestea pot fi făcute din 3 straturi de 50mm însă în cazul FIBRANgeo B090 plăcile pot veni direct pe acea grosime. Dacă veți construi mai multe panouri de 100mm atunci veți putea avea la dispoziție mai multe variante de insonorizare (20, 30, 40 cm) pe care să le asezați pe colțurile încăperii ca bass traps în funcție de nivelul de absorbție dorit. De asemenea, dacă pur și simplu sunt așezate în colțuri, fără a fi efectiv montate, acestea pot fi scoase în timpul înregistrării dacă aveți nevoie de mai multă reverberație pe joase și reașezate la momentul mixajului pentru o audiție cât mai corectă a înregistrărilor.
Aceste obiecte sunt ieftine și ușor de construit așa că recomandarea noastră este să vă montați mai multe pentru le avea la nevoie.
